Midwolda: Geert Koning vertelt over Ford-garage Tj.Blaauw (1)

De eerste 8 jaar van mijn (JB) bestaan woonde ik dus, dat is nu wel duidelijk geworden, in de woningbouw van Midwolda, aan Blaauw’s Loane, ook wel Woningbaauwloane genoemd, later verheven tot Schortinghuislaan. De eerste naam ontleende de straat aan de Ford-garage van Tj. Blaauw, vooraan op de hoek bij de Hoofdweg. (Op de andere hoek zat timmerman/aannemer Fokko Kuiper). Het Blaauw-bedrijf is gesloopt, er is, heb ik begrepen, een appartementengebouw voor in de plaats gekomen. De showroom aan de overkant van de Hoofdweg is veranderd in een supermarkt. Als kind heb ik vaak met grote bewonderende ogen gekeken naar wat er in de werklaats gebeurde, of naar de glimmende auto’s en tractoren in de showroom, neus desnoods tegen het glas gedrukt. Een wereld vol illusies, verwachtingen, dromen….: “Als ik……”

Geert Koning,
een jaar jonger dan ik ben en op de OLS een klas lager, woont aan de Niesoordlaan, in het ouderlijk huis waarin en waarbij hij zelf als kind opgroeide. Zijn vader, Harm Koning, heeft bijna zijn hele werkend bestaan in dienst van garage Blaauw (Hoofdweg, Midwolda) doorgebracht. Geert heeft daarover iets opgeschreven, vergezeld van oude foto’s:

garage Blaauw, op de hoek van de Hoofdweg en de woningbouw

Wanneer de Ford-Garage is opgericht, weet ik niet. Tjabbo Blaauw was afkomstig uit Oostwold, zijn vader had daar een smederij .Tjabbo was getrouwd met een dochter van meester Dijkerhuis, Dineke uit Midwolda. Zij was zelf ook onderwijzeres, ze hadden een zoon Doeko. Mijn vader Harm Koning is vanaf 1929, hij was toen 22 jaar oud en was afkomstig van Drieborg, tot aan zijn pensionering werkzaam geweest bij Garage Blaauw. Op Drieborg was er in de winter geen werk bij de boeren en mijn vader wou het hele jaar door werk. Tidde Majeur uit Midwolda was veehandelaar en kwam wel bij mijn vader thuis op Drieborg. Hij zei toen tegen mijn vader: “Je kunt wel bij Garage Blaauw komen werken.” Bij Garage Blaauw deden ze niet alleen auto’s en tractoren, ze deden ook aan trailerbouw en ze deden zelf werkzaamheden aan het laagspanningnet. Dit deed vooral Gerrit Goelema, maar mijn vader moest ook wel eens mee. In de oorlog had Blaauw meerdere auto’s in het kleine kerkje staan aan de Schortinghuislaan, hij wou niet dat er voor de Duitsers werd gewerkt. Toch moest er eens een Duitse vrachtwagen gerepareerd worden, die zat vol met vlees en zout, daar konden ze niet onderuit. Het was aan het eind van de oorlog en de Duitsers wilden de auto mee hebben. Ze kregen de auto niet op tijd klaar en toen heeft boer SP Meijer met een tractor de vrachtauto naar de grens gesleept. In die periode hadden ze ook een oude legervrachtwagen en die hebben ze toen omgebouwd tot kraanwagen. Bram Werkman kwam toen op de kraanwagen en deed heel veel werk hiermee, zelfs spanten op loodsen plaatsen.
Ook deed men wel verder weg werk. Men ging ook naar de Purolfabriek in Klazinaveen, hier is Berend Kok om het leven gekomen. Wat er precies is gebeurd, heb ik nooit gehoord.

De namen weet ik niet allemaal:  ???, Klaas Komdeur, Harm Koning, ???, Berend Kok, ???, ???, ???, Gerrit Goelema en Garreld van Delden.                                                                                                                      

Mijn vader is een keer bekeurd door de marechaussee. Hij had volgens hen te hard gereden, terwijl hij hun tegemoet reed. Zij kwamen uit de richting van Oostwold. Hij was met een tractor met stalen velgen. Voor het kantongerecht werd verteld dat de burgemeester de overtreding had geconstateerd. Hoe kan de burgemeester dit nu waarnemen, terwijl hij op het gemeentehuis was….?? Mijn vader had een instructieboekje meegenomen. De tractor kon nooit zo hard als werd voorgesteld, maar hij kreeg wel een bekeuring. Er was door Midwolda pas een nieuwe weg aan gelegd en de burgemeester wilde geen tractoren met stalen velgen in verband met mogelijke beschadigingen……
Ook had Garage Blaauw een showroom aan de overkant van de Hoofdweg waar Klaas Komdeur met zijn gezin woonde . Hierachter hadden ze een opslagplaats voor oude onderdelen en olie.

Op de foto staan: Elmer Modderman, ???, Verver uit Nieuwolda, Harm Koning, ???, Berend Kok.
In die periode moesten de tractoren met een slinger worden aangedraaid ( gestart). Ze wilden nog wel eens terugslaan bij het aandraaien, waardoor mijn vader een keer zijn pols brak. Voor het autogeen lassen had men een carbidpot waardoor men zelf gas kon maken. Op een gegeven moment ging er iets fout en de carbidpot vloog meters hoog de lucht in……. Vanaf die tijd kocht men flessen gas.
Later kocht Blaauw ook een garage in Winschoten bij hotel ‘De Vrijheid’. Bij de spoorwegovergang naar Blijham. Hier was Mans Loer de chef, je weet wel, Mans Loer en zijn gezin hebben daar ook nog bij jullie gewoond, aan de Niesoordlaan.

(Wordt vervolgd)

1 reactie op “Midwolda: Geert Koning vertelt over Ford-garage Tj.Blaauw (1)

  1. Bram Werkman, was dat de buurman van Opa en Opoe Drieborg, volgens mij wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *