MIDWOLDA: Correctie: Niét stelmakerij Van der Molen, wel voorloper van woning-café Roseboom aan de Hoofdweg

Reactie van Theo Kiewiet, Midwolda-kenner. Het betreft de volgende foto met onderschrift:

De oude stelmakerij van Van der Molen, zoals ik het me niet kan herinneren.... Rechts ervan lag het schoolplein, de school aan de zuidkant daarvan. Later had de VGLO in Winschoten een hoofd

Theo Kiewiet weet dat dit NIET de stelmakerij van Van der Molen is die toen naast de oude O.L.S. aan de zuidkant van de Hoofdweg lag, westelijk van de klokkengieterij en directeurswoning. Laat ik Theo zelf maar even aan het woord laten:

“De woning op de foto is niet de stelmakerij van Van der Molen, zoals er onder staat vermeld, maar de voorganger van de woning/café Roseboom, dus t/o van Groenenbergh. Ik weet niet hoe oud of Corry van Groenenbergh is maar misschien herkent zij het pand nog.
Het pand van stelmaker van der Molen staat op de door jou gebruikte ansichtkaart het pand rechts.Heb het pand zelf niet helemaal op de foto. Maar op het bijgevoegde plaatje staat de stelmakerij van Van der Molen (‘Jan Paainje’) rechts op de foto en het pand van Van Bergen links. Er tussen in staat aan de laan naar Dijkstra’s bouwte de woning van Drewel.”

Dit is de foto die Theo Kiewiet via de mail stuurde. Links de directeurswoning van de klokkengieterij. Dan de landweg naar Dijkstra's Bouwte met de woning van Drewel. Rechts nog een stukje van de stelmakerij van Van der Molen die op zijn beurt weer grensde aan het schoolplein van de oude O.L.S.

Dit is de foto die Theo Kiewiet via de mail stuurde. Links de directeurswoning van de klokkengieterij. Dan de landweg naar Dijkstra’s Bouwte met de woning van Drewel. Rechts nog een stukje van de stelmakerij van Van der Molen die op zijn beurt weer grensde aan het schoolplein van de oude O.L.S.

Theo, bedankt!  Schiet me ineens die oude reclameslogan te binnen: “RANG is alleen maar RANG als er RANG op staat!” Maar gezien het foute onderschrift bij de bovenste foto moet je af en toe toch twijfelen aan “wat geschreven staat…”

1 reactie op “MIDWOLDA: Correctie: Niét stelmakerij Van der Molen, wel voorloper van woning-café Roseboom aan de Hoofdweg

  1. In mijn gedachten was het Jan Paanjer.
    Harmke van der Molen die later als “Haarmke oet Grunnegerlaand” met voordrachten door de provincie trok was bij mijn weten een dochter van Jan van der Molen.
    RTV Noord
    http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=80635
    Haarmke oet Grunnegerlaand overleden Geplaatst: 10:43 uur, vrijdag 3 april 2009
    WINSCHOTEN – In Winschoten is vorige week op 94-jarige leeftijd zangeres en voordrachtskunstenares Haarmke oet Grunnegerlaand overleden.

    Ze trad jarenlang op met een Groningstalig programma in bejaarden- en verpleeghuizen. Daarbij deed ze conferences en tussendoor zong ze. Officieel heette ze Harmke Hinderika de Weerd- Van der Molen, maar iedereen kende haar als Haarmke oet Grunnegerlaand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *