Midwolda/Drieborg: Willem de Groot met de “Potsdam” naar Amerika, 1905….

Een zijsprong….
Eerder berichtte ik over mijn opa van moeders kant, over Hemmo de Groot, geboren in 1877 in (Nieuw) Beerta, overleden in 1957 te Midwolda. Mijn opa woonde toen, sinds 1953 (na het overlijden van zijn vrouw Gepke Hector), bij ons in, aan de Niesoordlaan 59. Hij was als gevolg van de ziekte van Bechterev krom van de reumatiek. (Zwaar bestaan gehad als boerenarbeider). Een heel enkele, oudere Midwolmer of oud-Midwolmer herinnert zich Hemmo de Groot nog wel, lopend, voorovergebogen, altijd met zijn wandelstok, en zijn pet met glimmende klep.
Mijn opa had dus wel broers en een zus. De laatste, Jantje, was in 1880 geboren en trouwde later met Pieter Kiewiet, woonden lang in Winschoten aan de Ludensweg.
Mijn opa had drie jongere broers die alle drie de wijde wereld introkken: Willem, Edzo en Eltjo. Over Willem en Edzo heb ik uitvoerig bericht dankzij de naspeuringen van oud-schoolkameraad van OLS en ULO, Beno Doedens. (Zie eerdere blogs).
Ter aanvulling nog iets over Willem de Groot, d.w.z. over het schip waarmee hij naar Amerika ging, de “Potsdam“.

ss "Potsdam", een afbeelding uit 1910, van een zekere Fred Pansing. Schilderij?

ss “Potsdam”, een afbeelding uit 1910, van een zekere Fred Pansing. Schilderij?

Beno Doedens heeft heel wat gegevens over deze “Potsdam” gevonden! Hierbij zijn bevindingen:
“De SS Potsdam of (later) SS Stockholm of Solglimt of Sonderburg was een schip van de rederij Holland-Amerika Lijn en voer van 1900 tot 1944.
De Potsdam werd gebouwd om mee te dingen naar de winstgevende migratie naar de kolonies. Het werd ingezet op de lijn Rotterdam – New York City. De schoorsteen bleek te weinig te trekken en het schip kreeg de bijnaam “poor steamer” en na de ingreep op de schoorsteen “Funneldam”. Na de ramp met de Titanic kreeg de Potsdam 4 extra reddingssloepen.
Gedurende de Eerste Wereldoorlog was Nederland neutraal, maar omdat het gevaarlijk was op zee, werd het schip aan wal gehouden en te koop aangeboden. Het schip werd gekocht door de Swedish American Line die het omdoopte tot “Stockholm“. Het werd eerst verbouwd om aan de Zweedse normen te voldoen en had zijn inbrandingsfeest en nieuwe maiden trip 15 december 1915.
Ook Zweden was neutraal en de maatschappij kon hiervan genieten totdat Duitsland met zijn U-boten in 1917 iedereen bedreigde. Het schip nam later zijn oude route op in juni 1919, maar de Stockholm werd veel door Amerika gecharterd om zijn soldaten terug te vervoeren.
In 1922 werden de motoren aangepast om op aardolie te kunnen werken in plaats van steenkool. Vanaf 1923 moest de maatschappij ook inzetten op cruisetochten omdat de migratie op zijn einde liep. Na een laatste tocht op 29 september 1929 werd het schip in 1930 verkocht aan de Noorse maatschappij Atlas. In Götaverken werd het schip omgebouwd tot walvisfabrieksschip en kreeg de naam Solglimt.
Rond 1940 werd het schip verkocht aan de maatschappij A/S Thor Dahl en bleef dienst doen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Nadat het schip op 14 januari 1941 werd buitgemaakt door de Duitse kruiser Pinguin (Kandelfels) werd het als bevoorradingsschip ingezet onder de naam Sonderburg.
Tijdens een luchtaanval op Cherbourg in 1942 werd het aangemeerde schip zwaar beschadigd. Na een voorlopige berging werd het op 15 juni1944 door de Duitsers tot zinken gebracht in de haven als blokkade. In augustus 1946 werd het schip met explosieven vrijgemaakt en tot schroot verwerkt.”

De vroegere Potsdam, hier 'Stockholm', ingezet als 'troepenschip' voor de USA.

De vroegere Potsdam, hier ‘Stockholm’, ingezet als ‘troepenschip’ voor de USA.

Beno, bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *